DE AUTEUR


Alan Ayckbourn °1939

Ayckbourn is een artiest die totaal geabsorbeerd wordt door het proces van het schrijven en produceren van toneelstukken zowel voor zijn eigen theater in Scarborough als voor producties in London. Hij heeft de gewoonte zijn stukken heel snel te schrijven naar een deadline toe, dikwijls de laatste hand leggend enkele dagen of zelfs uren alvorens de repetities moeten beginnen. Eens het script klaar - Ayckbourn's zelf opgelegde presspot schrijfsysteem wordt meteen gevolgd door intensieve repetities om het stuk zo snel mogelijk aan het publiek voor te stellen. Hij ziet snelheid namelijk als een cruciaal onderdeel van het creatieve proces. Waarom niet rustig de tijd nemen om aan een nieuw stuk te werken vroeg eens een journalist. Als ik de tijd krijg om mijn stukken te overdenken - ik ben een meedogenloze criticus als het mijn eigen stukken betreft - ik zou het vernietigen. Het zou waarschijnlijk geen overlevingskansen hebben als het niet moest overleven om er te zijn.

De auteur als technicus

Vanaf het begin van zijn carrière als toneelschrijver heeft Ayckbourn stukken geschreven die enkel kunnen gerealiseerd worden in een theater. Hun domein is de scène en zij exploiteren ten volle wat de scène kan bieden: live voor een publiek. Ayckbourn's stukken vragen geen ingewikkelde of dure technologie of speciale effecten. Zijn stukken exploiteren de elementen die inherent zijn aan het medium theater, dikwijls zelfs exclusief inherent zijn aan dit medium om zo te verworden tot puur theater. Ooit beschouwd als 'boulevardier' door de critici wordt Ayckbourn nu gerekend bij veruit de beste onder de stijlvernieuwers. Hij is in ieder geval zeer gevoelig voor de unieke eigenschappen van de kunstvorm theater.


 

 


De Peerdentram - 2017